Przestrzegamy przed podpisywaniem umów na tak zwanych pokazach. Firmy żerują na naiwności i łatwowierności. Bardzo często umowy podpisują seniorzy. Z tym nieuczciwym procederem próbują walczyć organizatorzy ogólnopolskiej akcji „Stop manipulacji, nie kupuj na prezentacji”.

Publikacje w gazetach, materiały telewizyjne, ostrzeżenia organów ścigania – nie skutkują. Wciąż jest bardzo dużo osób, które kupują bądź podpisują umowy kredytowe na pokazach. Kupują nie tylko osoby starsze, ale i młodsi.

– Na dzień dzisiejszy nasze obserwacje mówią o tym, że wiek nie ma tutaj najmniejszego znaczenia, ponieważ technologia sprzedaży jaka jest w tej chwili opracowana przez bardzo wysokiej jakości specjalistów pokazuje, że każdy człowiek jest podatny na odpowiednie argumenty. Tym samym też na manipulację sprzedażową – powiedział Kazimierz Danielewski z Fundacji Aktywizacji Seniorów Teraz.  

Mimo coraz większej świadomości tak zwane pokazy cały czas są bardzo popularne. Do rzeczników konsumentów bardzo często trafiają osoby, które zostały wprowadzone w błąd na tego typu spotkaniach.

– Najczęściej są to osoby w średnim wieku albo starsze. Bardzo często skarżą się, że czują się oszukane czy nawet zmanipulowane, że nie wiedziały, iż idą na pokaz handlowy de facto – podkreślił Marek Radwański powiatowy rzecznik konsumentów w Poznaniu.

Schemat działania przedstawicieli firm sprzedających na pokazach nie jest zbyt wyszukany. Zaczyna się od telefonu i zaproszenia najczęściej na bezpłatne badania. Dodatkowo, każdy uczestnik spotkania przed pokazem dostaje jakiś prezent. Po badaniu następuje prezentacja drogiego przedmiotu. Sprzedawcy wiedzą jak manipulować. I tak wielu uczestników pokazu daje się nabrać.

– Kupują, ponieważ czują się wyróżnieni. Kupują też z racji manipulacji. Są wciągnięci w pewne sztuki manipulacji prezenterów. Kupują z tak zwanego owczego pędu, ponieważ niektórzy twierdzą, że jeżeli ich sąsiad kupił, to dlaczego oni by nie mogli kupić – mówiła Edyta Słoma z Fundacji Aktywizacji Seniorów Teraz.

Manipulacjom na pokazach próbują przeciwstawić się organizatorzy ogólnopolskiej akcji „Stop manipulacji, nie kupuj na prezentacji”.

– To jest akcja, która w tej chwili jest współfinansowana ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich i jest pod patronatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na dzień dzisiejszy jesteśmy już po pierwszej serii próbnej 100 miast i 100 warsztatów, które już przeprowadziliśmy – wyjaśnił Kazimierz Danielewski.  

Akcja skierowana jest głównie do seniorów. W trakcie spotkań organizatorzy przestrzegają przed pokazami. Mówią w jaki sposób są one przeprowadzane. Apelują o niekupowanie produktów na prezentacjach. Więcej informacji o akcji można znaleźć na stronie internetowej www.fundacjafast.pl.